Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Cinematik privíta portugalského filmára J. P. Rodriguesa

Ilustračná snímka. Foto: TASR - Martin Palkovič

Festival sa uskutoční od 10. do 15. septembra v Piešťanoch.

Bratislava 16. augusta (TASR) - Pozvanie na 14. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik prijal oceňovaný portugalský režisér a scenárista Joao Pedro Rodrigues. Festival tento rok v sekcii Pod lupou upriamuje pozornosť práve na portugalskú kinematografiu. Filmárovi, ktorého snímky uvádzajú prestížne festivaly sveta, vzdá poctu v samostatnej sekcii Rešpekt. "Diváci v nej budú môcť vidieť všetkých päť celovečerných filmov z jeho filmografie. Návštevníci sa v rámci programu budú môcť zúčastniť aj na jeho masterclasse," TASR o tom informoval PR manažér festivalu Peter Konečný.

Joao Pedro Rodrigues sa narodil v roku 1966 v Lisabone. Najskôr študoval biológiu a túžil sa stať ornitológom. Napokon ho však od tohto zámeru odlákala láska k filmu, ktorý vyštudoval na Lisabonskej filmovej škole. Začínal experimentálnymi krátkometrážnymi snímkami, na konte má aj niekoľko dokumentov. Hlavnú líniu jeho filmografie však tvoria celovečerné hrané snímky, ktoré sa úspešne vyhýbajú stereotypom aj žánrovým škatuľkám.

Vo svojich filmoch skúma ľudské túžby a vášne, ktoré často hraničia až s posadnutosťou. Svojich hrdinov sa nebojí prezentovať v bizarných situáciách ani v nelichotivom svetle. "Napokon, viac než o prvoplánové sympatie sa usiluje o hĺbku, intenzitu a individualizmus," dodal Konečný k Rodriguesovým filmom, ktorých poznávacími znameniami je odvážna práca s nahotou a svojský symbolizmus. "Nezriedka sa tiež v jeho filmoch objavujú témy homosexuality či transsexuality," doplnil.

V celovečernom debute Prízrak (2000) Rodrigues sleduje mladého smetiara Sergia, ktorý odmieta náklonnosť kolegyne a miesto toho prepadá túžbe po inom mužovi. V druhom filme Odete (2005), uvedenom a špeciálnym uznaním Cinémas de Recherche ocenenom v Cannes, režisér sleduje príbeh ženy, ktorá sa po smrti suseda votrie do jeho rodiny, predstierajúc, že s nebohým čaká dieťa. Film Zomrieť ako chlap (2009) je portrétom starnúcej hviezdy lisabonských travesty šou. Na pozadí ľúbostných, zdravotných a rodinných problémov hlavnej hrdinky sa film stáva svojským podobenstvom, ktoré kombinuje prvky melodrámy, fantasy aj muzikálu. Snímka Vlani v Macau (2012), ktorú s Rodriguesom spolurežíroval Joao Rui Guerra de Matta, je zas multižánrovým experimentom s nádychom ázijskej exotiky.

Zatiaľ posledným Rodriguesovým celovečerným filmom je Ornitológ (2016). Snímka má čiastočne autobiografickú povahu. Nehovorí však o skutočnom živote filmára, ale o tom, ako mohol vyzerať, ak by sa na dôležitej životnej križovatke vydal iným smerom. "Okrem iného film tiež parafrázuje príbeh Svätého Antona Padovského, rodeného Lisabončana, a poodhaľuje pred divákom krásu najodľahlejších portugalských oblastí," uzavrel Konečný.

Festival sa uskutoční od 10. do 15. septembra v Piešťanoch.